STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
PREAMBUŁA
Fundamentalną zasadą, w myśl której podejmowane są przez pracowników placówki wszelkie działania jest szeroko pojęte dobro dziecka. W pracy z dziećmi specjaliści traktują dzieci z szacunkiem oraz poszanowaniem ich praw, a także uwzględniają jego potrzeby rozwojowe. Niedopuszczalny czyn stanowi użycie przez pracowników placówki jakiejkolwiek formy przemocy w stosunku do dziecka. Specjaliści zatrudnieni w Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” realizując wspomniane cele, działają zgodnie z obowiązującym prawem, przepisami wewnętrznymi oraz posiadanymi kompetencjami.
Standardy ochrony małoletnich zostały opracowane na podstawie ustawy
z 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).
Rozdział I. Objaśnienie terminów
- Pracownikiem jest specjalista prowadzący zajęcia terapeutyczne dla dzieci w Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” zatrudniony na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenie, a także wolontariusz, stażysta oraz praktykant.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka,
w szczególności jego rodzic, opiekun faktyczny lub opiekun prawny. - Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców, opiekunów faktycznych lub opiekunów prawnych dziecka.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym rodzica, opiekuna dziecka, pracownika placówki lub podejmowanie działań zagrażających dziecku oraz zaniedbywanie go.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
- Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to właściciel Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” sprawująca nadzór nad realizowaniem wspomnianych procedur w placówce – Karolina Kurek-Trepka.
- Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” zwane dalej Placówką monitoruje, uczy
i angażuje swoich pracowników, w celu zapobiegania krzywdzeniu małoletnich.
Rozdział II. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
- Pracownicy Placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich oraz stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik – małoletni ujęte w rozdziale VII niniejszych standardów.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki
w porozumieniu z właścicielem Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” podejmują odpowiednie działania, a w szczególności rozmowę z opiekunem dziecka, przekazując mu informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując go do szukania pomocy. - W przypadku, gdy sytuacja nie ulegnie zmianie i nadal będzie istniało podejrzenie krzywdzenia dziecka pracownik w porozumieniu z właścicielem Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” uzupełnia „Kartę Interwencji” i kierują informację do instytucji działających na rzecz rodziny i dziecka, tzn. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, kurator społeczny, Policja itd.
Rozdział III. Procedury i zasady interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego przez dorosłego
- Placówka wypracowała procedury, które określają jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
- W przypadku wystąpienia podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej oraz „Karty Interwencji” i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak”, który następnie informuje opiekuna małoletniego i/lub dyrektora przedszkola lub dyrektora szkoły, z której przychodzi małoletni.
- Placówka dysponuje danymi kontaktowymi placówek, z których przychodzą małoletni (dyrektor przedszkola, dyrektor szkoły) oraz zapewnia do nich dostęp pracownikom.
- W Placówce wyeksponowane są informacje dla małoletnich na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Rozdział IV. Monitoring
- Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi procedurami dotyczącymi ochrony małoletnich.
- Realizacja tego standardu oznacza, że Polityka ochrony małoletnich jest w Placówce żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizowanym, jeśli wymaga tego dobro małoletnich.
- Przyjęta polityka ochrony małoletnich jest weryfikowana i oceniana, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.
Rozdział V. Pracownicy
- W Placówce przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika zaświadczenia o niekaralności za przestępstwa.
- Określone są zasady bezpiecznych relacji pracowników Placówki z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z małoletnim.
- Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i pomocy małoletnim w sytuacjach zagrożenia, w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich oraz procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia.
Rozdział VI. Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Pracownikowi Placówki nie wolno utrwalać wizerunku małoletnich (filmowanie, fotografowanie) na terenie Placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
- Placówka w działaniach kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków małoletnich.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności podczas zajęć służy promowaniu Placówki i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo małoletnich.
- Placówka dba o bezpieczeństwo wizerunku małoletnich poprzez: otrzymanie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego na publikajcę wizerunku małoletniego oraz niepodpisywanie zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi małoletniego z imienia i nazwiska.
Rozdział VII. Zasady bezpiecznych relacji pracownik – małoletni oraz zachowania niepożądane
- Wszystkie czynności podejmowane przez pracowników w Placówce wobec małoletnich są działaniami dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
- Pracownik traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
- Pracownik realizując cele wynikające z realizowanych zajęć działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Placówki oraz swoich kompetencji.
- Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.
- Pracownik działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania.
- W sytuacjach wymagających czynności higienicznych wobec małoletniego, pracownik unika, innego niż niezbędny, kontaktu fizycznego z małoletnim.
- Pracownik jest zobowiązany udzielać pomocy małoletnim, która uwzględnia umiejętności rozwojowe i możliwości wynikające z niepełnosprawności.
- Pracownikowi nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich.
- Pracownik zapewnia małoletnich, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie, uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny np. dziecko wyraża chęć przytulenia się.
- Pracownik powinien kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. „przybicie piątki”) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie.
Rozdział VIII. Przepisy końcowe
- Ogłoszenie standardów następuje w sposób dostępny dla pracowników Placówki oraz opiekunów małoletnich, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników, w poczekalni oraz zamieszczenie na stronie internetowej placówki.
- Pracownik mający kontakt z małoletnimi zobowiązany jest do zapoznania się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi z Centrum Rozwoju Dziecka Zygzak.
- Wszystkie wzory dokumentów tj. Karta interwencji, Arkusz Oceny Ryzyka stosowania przemocy wobec małoletniego, Plan Wsparcia Małoletniego, Oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami obowiązującymi w Placówce oraz Monitoring Standardów – ankieta są dostępne dla pracowników placówki oraz osób powołanych do kontroli Placówki.
- Znajomość i zaakceptowanie procedur są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, które dołącza się do akt osobowych pracownika.