STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

PREAMBUŁA

Fundamentalną zasadą, w myśl której podejmowane są przez pracowników placówki wszelkie działania jest szeroko pojęte dobro dziecka. W pracy z dziećmi specjaliści traktują dzieci z szacunkiem oraz poszanowaniem ich praw, a także uwzględniają jego potrzeby rozwojowe. Niedopuszczalny czyn stanowi użycie przez pracowników placówki jakiejkolwiek formy przemocy w stosunku do dziecka. Specjaliści zatrudnieni w Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” realizując wspomniane cele, działają zgodnie z obowiązującym prawem, przepisami wewnętrznymi oraz posiadanymi kompetencjami.

Standardy ochrony małoletnich zostały opracowane na podstawie ustawy
z 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).

Rozdział I. Objaśnienie terminów

  1. Pracownikiem jest specjalista prowadzący zajęcia terapeutyczne dla dzieci w Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” zatrudniony na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenie, a także wolontariusz, stażysta oraz praktykant.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka,
    w szczególności jego rodzic, opiekun faktyczny lub opiekun prawny.
  4. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców, opiekunów faktycznych lub opiekunów prawnych dziecka.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym rodzica, opiekuna dziecka, pracownika placówki lub podejmowanie działań zagrażających dziecku oraz zaniedbywanie go.
  6. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
  7. Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to właściciel Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” sprawująca nadzór nad realizowaniem wspomnianych procedur w placówce – Karolina Kurek-Trepka.
  8. Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” zwane dalej Placówką monitoruje, uczy
    i angażuje swoich pracowników, w celu zapobiegania krzywdzeniu małoletnich.

Rozdział II. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

  1. Pracownicy Placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich oraz stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik – małoletni ujęte w rozdziale VII niniejszych standardów.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki
    w porozumieniu z właścicielem Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” podejmują odpowiednie działania, a w szczególności rozmowę z opiekunem dziecka, przekazując mu informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując go do szukania pomocy.
  3. W przypadku, gdy sytuacja nie ulegnie zmianie i nadal będzie istniało podejrzenie krzywdzenia dziecka pracownik w porozumieniu z właścicielem Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” uzupełnia „Kartę Interwencji” i kierują informację do instytucji działających na rzecz rodziny i dziecka, tzn. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, kurator społeczny, Policja itd.

Rozdział III. Procedury i zasady interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego przez dorosłego

  1. Placówka wypracowała procedury, które określają jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
  2. W przypadku wystąpienia podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej oraz „Karty Interwencji” i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak”, który następnie informuje opiekuna małoletniego i/lub dyrektora przedszkola lub dyrektora szkoły, z której przychodzi małoletni.
  3. Placówka dysponuje danymi kontaktowymi placówek, z których przychodzą małoletni (dyrektor przedszkola, dyrektor szkoły) oraz zapewnia do nich dostęp pracownikom.
  4. W Placówce wyeksponowane są informacje dla małoletnich na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

Rozdział IV. Monitoring

  1. Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi procedurami dotyczącymi ochrony małoletnich.
  2. Realizacja tego standardu oznacza, że Polityka ochrony małoletnich jest w Placówce żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizowanym, jeśli wymaga tego dobro małoletnich.
  3. Przyjęta polityka ochrony małoletnich jest weryfikowana i oceniana, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.

Rozdział V. Pracownicy

  1. W Placówce przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika zaświadczenia o niekaralności za przestępstwa.
  2. Określone są zasady bezpiecznych relacji pracowników Placówki z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z małoletnim.
  3. Centrum Rozwoju Dziecka „Zygzak” zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i pomocy małoletnim w sytuacjach zagrożenia, w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich oraz procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia.

Rozdział VI. Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  1. Pracownikowi Placówki nie wolno utrwalać wizerunku małoletnich (filmowanie, fotografowanie) na terenie Placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
  2. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  3. Placówka w działaniach kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków małoletnich.
  4. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności podczas zajęć służy promowaniu Placówki i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo małoletnich.
  5. Placówka dba o bezpieczeństwo wizerunku małoletnich poprzez: otrzymanie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego na publikajcę wizerunku małoletniego oraz niepodpisywanie zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi małoletniego z imienia i nazwiska.

Rozdział VII. Zasady bezpiecznych relacji pracownik – małoletni oraz zachowania niepożądane

  1. Wszystkie czynności podejmowane przez pracowników w Placówce wobec małoletnich są działaniami dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
  2. Pracownik traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie.
  3. Pracownik realizując cele wynikające z realizowanych zajęć działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Placówki oraz swoich kompetencji.
  4. Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.
  5. Pracownik działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania.
  6. W sytuacjach wymagających czynności higienicznych wobec małoletniego, pracownik unika, innego niż niezbędny, kontaktu fizycznego z małoletnim.
  7. Pracownik jest zobowiązany udzielać pomocy małoletnim, która uwzględnia umiejętności rozwojowe i możliwości wynikające z niepełnosprawności.
  8. Pracownikowi nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich.
  9. Pracownik zapewnia małoletnich, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  10. Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie, uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny np. dziecko wyraża chęć przytulenia się.
  11. Pracownik powinien kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. „przybicie piątki”) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie.

Rozdział VIII. Przepisy końcowe

  1. Ogłoszenie standardów następuje w sposób dostępny dla pracowników Placówki oraz opiekunów małoletnich, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników, w poczekalni oraz zamieszczenie na stronie internetowej placówki.
  2. Pracownik mający kontakt z małoletnimi zobowiązany jest do zapoznania się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi z Centrum Rozwoju Dziecka Zygzak.
  3. Wszystkie wzory dokumentów tj. Karta interwencji, Arkusz Oceny Ryzyka stosowania przemocy wobec małoletniego, Plan Wsparcia Małoletniego, Oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami obowiązującymi w Placówce oraz Monitoring Standardów – ankieta są dostępne dla pracowników placówki oraz osób powołanych do kontroli Placówki.
  4. Znajomość i zaakceptowanie procedur są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, które dołącza się do akt osobowych pracownika.